Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep, kom terug.

1 maart 2017

De boot schommelde op het moment dat ze naar me toe liep. Haar bewegingen werden minder gecontroleerd, maar haar woorden bleven onberoerd. 'Knap dat je het gaat doen. Volg je droom.' Haar Limburgse accent gaf de woorden een extra zachte lading. Achter ons lag een heerlijk personeelsuitje. Afscheid nemen voelde vreemd na een dag vol saamhorigheid.
'Mijn droom leven.' Mijn collega's hadden mijn reisplannen erg gestimuleerd. Ik zou weliswaar vertrekken, maar de reden werd door het team gedragen. Om hun woorden kracht bij te zetten, gaven ze me tijdens mijn afscheid een paar reisboeken. 'Zo. Nu moet je wel gaan. Stuur je een kaartje?'

Pizza en netflix
Die avond zat ik, met een pizza op schoot, voor netflix. Ik voelde me leeg. Was dit het dan? Mijn droom volgen? Het kostte me nog een poosje om de knoop daadwerkelijk door te hakken. Ik voerde gesprekken met mensen die dichtbij me stonden. Was dit echt wat ik zelf wilde? Of vond ik dat ik het moest doen om aan verwachtingen te voldoen? Was dit het allemaal waard om ook mijn andere baan, die me zo na aan het hart lag, op te zeggen? Op een gegeven moment wist ik het. Ik moet dit doen. En er is geen weg meer terug.

Partner in crime
Inmiddels ben ik een aantal maanden verder en ligt mijn tafel bezaaid met lijstjes, reisschema's en verzekeringspapieren. Ik ontmoette Anne. Ik kende haar al, maar niet echt. We draaiden een poosje om elkaar heen en toen was daar het verlossende woord. Samen zouden we dit avontuur aangaan. We kenden elkaar nog niet zo goed, maar daar bedacht onze gezamenlijke vriendin Irene iets op. Als meester in de rechten stelde zij op professionele wijze een reiscontract op. Alles kwam aan bod. Geitenmelk, selfies, mannen, wodka, bedrituelen, dood gaan en zwanger worden. In die volgorde inderdaad, waarbij Anne luchtig over de dood sprak alsof ze vertelde dat ze zwanger was en ik zwanger zijn op dat moment vreesde als de dood ;-)

Het plan
En nu? Wel, dit is ons plan. Ik stap op 22 april in de trein. Ik zal, via Oost-Europa en Wit-Rusland, op 24 april uitstappen in Sint Petersburg. Anne is hier dan al een dag. Waarom twee dagen rails tellen als je ook in een paar uurtjes kan vliegen? We brengen samen een paar dagen in Rusland door en zullen later vanuit Moskou met de Transmongolië Express onze reis vervolgen. We verblijven een paar dagen in Irkutsk. Je weet wel, het Parijs van Syberië. (Bij het Baikalmeer, qua inhoud het grootste zoetwatermeer van de wereld. Dit feitje moet ik er van mijn broer bij vertellen. Zonder hem had ik deze reis überhaupt nooit gemaakt.) Daarna stappen we weer in de trein en vervolgen we onze weg naar Mongolië, waar we tien dagen zullen verblijven. (Dwars door de Gobi woestijn!) Stiekem kijken we hier nog het meeste naar uit. Tenslotte reizen we door naar Beijing, waar we ons onderdompelen in de Chinese cultuur. Ware het niet dat dit 'onderdompelen' misschien nog een dingetje kan worden met twee lange blonde dames... Nadien vliegt Anne naar huis en trek ik alleen verder door China. Natuurlijk kennen we ook onze angsten. Zo is Anne bang voor slechte noedels. Zelf ben ik meer bang dat Anne me onderweg gaat verruilen voor een kameel.

Reis je mee?
We kijken enorm naar dit avontuur uit. Heb je zin om het te volgen? Je kunt je opgeven voor de mailinglist (onder dit verhaal) en ontvangt dan iedere keer mijn reisverslag in je mailbox. Natuurlijk ben ik ook erg benieuwd hoe het in Nederland is. Ik hoor graag wat ik allemaal mis. Mailen? Leuk! Ik ben het beste bereikbaar op: [email protected]. Ik mijd mijn andere e-mailadressen liever nog een tijdje...

Reisadvies
Het internet overspoelde mij met tips, trucks en 'must see's.' Ik sluit liever af met het beste reisadvies dat ik ooit kreeg. 'Kom terug.' (Woordenkunstenaar Erik de Jong, Spinvis).
Tenslotte is 'it ein fan eltse reis, it paad werom'. ;-)

Tot snel!

An(n/k)e

Ps. Visueel ingesteld? Of wil je een sfeerimpressie? Dit filmpje zegt meer dan alle bovenstaande woorden bij elkaar opgeteld...

1. Irene:
    1 maart 2017
    Jahoee! Zo leuk! Jullie gaan een fantastische tijd tegemoet samen. Ik heb nu al zin om de leuke verhalen te lezen (die jullie ongetwijfeld gaan meemaken samen). Dus Anke, ook zeker de tijd nemen om je blog bij te houden, en niet zoals ik destijds al na de eerste stoppen ! Geniet van de voorpret!
  2. Henrike:
    2 maart 2017
    Heeel tof! Volg jullie graag en kijk uit naar hoe jullie het gaan hebben!
    Irene, mag ik een kopie van dat contract? Denk dat hij in meerdere situaties zeer toepasbaar is :-D
  3. Symon Odinga:
    2 maart 2017
    Oh wat moai! As't it sa lêst dan noch leaver hjoed as moarn fuort, dochs....?
    Mar......genietsje fan de foarpret hear. Ek dát is mar ien kear.
    Anne.....gratis cursus fries lezen! En Anke helpt je vast met de moeilijke woorden. Bovendien ........zo wen je al wat aan een andere taal. Russisch en Chinees is ook niet gemakkelijk....toch?
  4. Margreet:
    2 maart 2017
    Wat super leuk (nu al) om te lezen. Ik ga je/jullie zeker volgen! Wat een voorpret, leuk, leuk leuk! Geniet!
  5. Natasja:
    7 maart 2017
    Ik kijk uit naar jullie verhalen!
    Fijne en inspirerende reis!
    En... ik ben benieuwd ;)
  6. Sanne:
    7 maart 2017
    Anke, ik vind het super stoer! Ik blijf graag op de hoogte en blijf je volgen, totdat je weer terug bent.
  7. Alie Buter:
    Heel veel mooie ervaringen toegewenst. Gr. Bert en Alie
  8. Pier:
    7 maart 2017
    Fijne rei. ik ben benieuwd naar je avonturen.
  9. Marleen:
    7 maart 2017
    Kom maar door met die verhaaltjes vrouw! Machtig mooi
  10. Grytsje Paulusma:
    7 maart 2017
    Wat super, misschien gaan jullie mij inspireren voor een volgende reis!
  11. Margriet:
    7 maart 2017
    Fantastisch! In het treintje op naar het heuse Oosten! Ik verheug me nu al op de reisverhalen! Ohja, nog een tip: pas vooral niet op andermans chihuahua's tijdens het treinen No is no!
  12. Francien:
    8 maart 2017
    Het lijkt me geweldig om je avontuur te volgen
  13. Marije:
    31 maart 2017
    Heb een hele fijne inspirerende reis samen. Come back home safe. En ik hoor graag alle mooie verhalen! Lach, laat los en leef
  14. Marije:
    31 maart 2017
    Geniet van jullie mooie inspirerende reis. Lach, laat los en leef! Ik wacht vol smart op je mooie verhalen!
  15. Symon Odinga:
    Wat een prachtich filmpje